Books

Vypravečka (Jodi Picoult)

února 09, 2017 Unknown 4 Comments


Přidat popisek
,,Anus mundi," prohodím. ,,Nikdy jsem o tom neslyšela." Josef se zasmál. ,,Byla to jen přezdívka. Určitě znáte něco z latiny, ne? Znamená to prdel světa. Ale vy to místo znáte zřejmě spíš po názvem Osvětim."

Tahle knížka se mi dostala do podvědomí už někdy před dvouma rokama, když jsem projížděla datábazi knih (www.databazeknih.cz). V tý době jsem docela ujížděla na knížkách s temátikou druhý světový války a tohle byl skvělý tip s vysokým hodnocením.  Pak ale přišla maturita a po ní jsem spíš dostala chuť na knížky s lehčí tématikou,takže jsem přečetla několik sérií romanťáren a fantasy.  Znovu se mi do rokou dostala Vypravěčka až letos - dostala jsem jí od mamky k Vánocům.

!! V následující pasáži nakousnu něco málo z děje, pokud vůbec nechcete vědět, očem ta kniha byla, dál nečtete! Nic duležitého, co by vám knížku zkazilo tam napsané není. !! 

Musím říct, že ze začátku jsem úplně nevěděla do čeho jdu a tak mě během čtení překvapilo, že se ve vyprávění příběhu střídá hned několik postav. 
První postavou (a nejspíš teda i hlavní) je mladá židovka Sage, která ztratila oba rodiče a po autonehodě, při níž zemřela její matka - a ona si to dodnes dává za vinu, protože řídila - jí zůstala jizva na obličeji, kterou se snaží co nejvíce skrýt. Pracuje v pekárně, což jí vyhovuje, protože může pracovat přes noc a přes den se může skrývat - a užívat si se svým milencem, který je mimochodem ženatý. 
Sage po smrti své matky začala chodit na terapie, kde se setkává se starým pánem Josefem Weberem, se kterým se spřátelí. Později se jí ale Josef svěří, že není tím, za koho se vydává a že byl za druhé světové války nacistou v koncentračním táboře. Prosí Sage o to, aby mu pomohla spáchat sebevraždu - on sám se o to už několikrát pokoušel, ale nedaří se mu to. Domnívá se, že je prokletý a že je to jeho trest. 
Sage předtím, než se rozhodne, co udělá, chce slyšet jeho příběh a snaží se přijít na to, jestli se s Josefem někdy setkala její babička Minka, která přežila holocaust. 
Sage se seznámí s Leem, který pracuje na zvláštním oddělení, které pomáhá dopadnout a potrestat nacisty. 

V knize se tedy prolíná několik příběhů. Jednak je to tedy hlavní linie, kterou vypráví Sage. Dále pak nahlížíme do příběhu Josefa Webera, který vypráví Sage všechny hrůzy, které spáchal. Na druhé straně slyšíme příbeh Minky, která ty všechny hrůzy přežila. A v neposlední řadě procházíme přiběhem, který Minka sama napsala v koncentračním táboře o Anie a tajmeném upírovi. Nesmím zapomenout na Lea - i z jeho pohledu jsou některé pasáže napsány. 

Jak to tedy všechno dopadne? Setkal se někdy Josef Weber s Minkou? Jak se rozhodne Sage, kterou požádá o pomoc se sebevraždou? A jakou roli v tom všem sehraje Leo? Věřte mi, dopadne to zajisté jinak, než jste si celou dobu mysleli. 

Musím uznat, že na mě celý příběh udělal velký dojem. I to, že se tam ty postavy střídaly, mi vůbec nevadilo a celé se to jako celek pěkně četlo. Od některých pasáží jsem se vůbec nemohla odtrhnout, tak napínavé to bylo! Určitě si knížku přečtěte, pokud budete mít příležitost. A jestli jste už četli, dejte mi vědět, jak se vám líbila.
S láskou, Lucienne

P.S. Jaké knížky s tématikou druhé světové války se vám ještě líbí? 

4 komentáře:

  1. Knížku bych si pořídila už jen kvůli obalu. Strašně mě zaujal. Zapíšu si jí do wish listu! Díky :)

    Travel with Marky || Život v Americe

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravda, obal knížky dělá hodně :) I když se říká, nesuď knížku podle obalu, leckdy to při výběru člověka ovlivní. Není zač a až si jí přečteš, dej vědět, jak se líbila! :)

      Vymazat
  2. Já sice teď vůbec nečtu, ale až zase začnu (což chci, až budu mít státnice a všechny takový ty věci z krku), tak si tuto knížku určitě přečtu. Podle toho, cos o ní napsala, by mě mohla bavit. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vřele doporučuji :) Dej pak vědět, jak se ti líbila :))

      Vymazat

Děkuji za každý komentář, moc si toho vážím! :-)